به گزارش شهرآرانیوز؛ اداره ارتباطات مردمی شهرداری مشهد در این راستا بابرگزاری سلسلـــه نشستهای پاسخ گویی «سامانه ۱۳۷»، فرصتی فراهم کرده است تا شهروندان بتوانند به طور مستقیم پرسش ها، گلایهها و دغدغههای خود را با مدیران شهری در میان بگذارند و پاسخ روشن دریافت کنند. این نشستها به عنوان پلی میان مدیریت شهری و مردم عمل میکند و علاوه بر ایجاد شفافیت، زمینه ساز هم فکری و یافتن راهکارهای مشترک برای مشکلات شهری باشد.
در همین چارچوب، مرتضی چایچی مطلق، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهرداری مشهد روز گذشته پاسخ گوی تلفنی شمار زیادی از شهروندان بود. موضوع اصلی این گفتوگوها بر حمل ونقل دانش آموزی و سرویس مدارس متمرکز شد. موضوعی که در روزهای آغازین سال تحصیلی به یکی از پرچالشترین دغدغههای والدین و رانندگان تبدیل شده است.
شهــروندان در تمــاسهای خود با مدیرعامل تاکسی رانی، مجموعهای از دغدغهها و مشکلات را مطرح کردند که بیشتر آنها حول موضوع سرویس مدارس و مسائل مرتبط با رانندگان تاکسی بود.
برخی از والدین از نرخ کرایه سرویس مدارس گلایه داشتند. به گفته آنها نرخ سرویس مدرسه به صورت شفاف اعلام نمیشود و گاهی مبالغی بیشتر از مصوبه شورا از آنها مطالبه میشود. دیگر آن که عدم اطلاع رسانی دقیق سبب اختلاف میان والدین و شرکتها شده است.
یکی از والدین در این باره گفت: فرایند رسیدگی به شکایات آنها در سازمان تاکسی رانی زمان بر است و پاسخ روشنی دریافت نمیکنند. رانندگان نیز اعلام کردهاند که در مواردی، شکایت هایشان از شرکتهای طرف قرارداد بدون نتیجه باقی مانده است.
ثبت در سامانه سپند یکی از محورهایی بود که با پرسش متعدد والدین همراه شد. والدین زیادی اشاره کردند که ثبت نام فرزندشان در سامانه سپند به دلیل مشکلات فنی یا محدودیت زمانی امکان پذیر نشده و این مسئله سبب شده برخی دانش آموزان از سرویس جا بمانند. به گفته آن ها، این موضوع نگرانی جدی برای خانوادهها ایجاد کرده است.
برخی والدین بیان کردند که در نواحی مختلف آموزشی، سرویسها به صورت برابر در دسترس نیست و خانوادهها ناچارند برای یافتن سرویس مناسب، هزینه و زمان بیشتری صرف کنند.
گروهی از رانندگان نیز گلایه داشتند که سرویس مدارس به هیچ وجه نمیتواند شغل اصلی آنها باشد، چراکه دریافتی حاصل از آن هزینههای زندگی را پوشش نمیدهد. آنها بیان کردند که نرخهای تعیین شده با شرایط اقتصادی موجود و میزان زحمتی که برای جابه جایی دانش آموزان صرف میشود، هم خوانی ندارد.
یکی از رانندگان تاکسی دغدغه اش درباره مبالغ پرداختی بود. او در این باره گفت: مبالغی که پرداخت میشود، به طور کامل به راننده نمیرسد و بخشی از آن صرف هزینههای شرکتها میشود. با این شرایط سهم واقعی رانندگان از دریافتیها کمتر از آن چیزی است که خانوادهها تصور میکنند.
در این نشست مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهرداری مشهد به تک تک سؤالات پاسخ داد. چایچی در پاسخ به انتقادهای اولیا و رانندگان در زمینه نرخ گذاری سرویس مدارس گفت: در سال نخست به دلیل برخی مسائل، تصویب نرخها با تأخیر انجام شد، اما امسال ما نرخها را بسیار زودتر دریافت کردیم. از اواخر سال گذشته و هم زمان با سایر نرخ ها، نرخ سرویس مدارس تعیین و ابلاغ شد تا اولیا و رانندگان از قبل آگاه باشند.
مدیرعامل تاکسی رانی تأکید کرد: پولی که اولیا پرداخت میکنند به طور کامل سهم راننده نیست. بخشی از این مبلغ مربوط به هزینههای بالاسری شرکت، نظیر بیمه و نظارت است. عدد دقیق سهم راننده در مصوبه شورا مشخص شده و شرکت موظف است آن را به راننده پرداخت کند.
وی افزود: در صورت مشاهده هرگونه مغایرت، اولـیا میتوانند از شرکــت پیگیری و یا به سازمان تاکسی رانی مراجعه کنند. علاوه بر آن، ملاقاتهای عمومی روزهای دوشنبه برگزار میشود و شهروندان میتوانند در این جلسات نیز مشکلات خود را مطرح کنند.
چایچی بیان کرد: رانندگان باید حقوق خود را بر اساس نرخ مصوب دریافت کنند و در صورت عدم تحقق این موضوع، موضوع از طریق سازمان قابل پیگیری است. وظیفه انسانی رانندگان نیز این است که هرگونه تخلف شرکتها را به ما اطلاع دهند، اما نباید درگیر شرکتها شوند. اطلاعات باید مستقیما به تاکسی رانی ارائه شود تا اقدامات لازم انجام گیرد.
مــدیرعامل تاکسی رانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره سامانه سپند گفت: ثبت نام در این سامانه هر سال الزامی است. اگر والدین تاکنون ثبت نام نکرده باشند، باید همین امروز این کار را انجام دهند. در این باره مهلت ثبت نام تا دیروز (شنبه) بود، اما به دلیل قطعی برق، با تهران هماهنگی شد تا امروز (یکشنبه) نیز امکان ثبت نام وجود داشته باشد. وی تصریح کرد: در صورت عدم ثبت نام در سپند، امکان پیگیری شکایات وجود ندارد. همچنین استفاده از شرکتهای مجاز معرفی شده ضروری است، زیرا توافق مستقیم اولیا با رانندگان خارج از چارچوب شرکت ها، از نظر قانونی قابل پیگیری نیست.
مدیرعامل سازمان تاکسی رانی مشهد در توضیح علتهایی که بعضی والدین برای فرزندان خود سرویس مناسب پیدا نکردهاند، به سه دلیل مشخص و بازر اشاره کرد و گفت: حالت نخست مناطق کم تقاضاست. در برخی مسیرها به دلیل تعداد محدود دانش آموزان متقاضی، رانندگان تمایل کمتری برای فعالیت نشان میدهند و پوشش دهی کامل انجام نمیشود. ظرفیت تکمیل شده عامل دوم است. در صورتی که والدین ثبت نام خود را در ساعات ابتدایی انجام ندهند، ممکن است ظرفیت مسیرها یا مدارس تکمیل شود و امکان انتخاب سرویس باقی نماند.
به گفته چایچی تأخیر در ثبت نام عامل سوم است. گاهی والدین در روزها یا هفتههای پایانی اقدام به ثبت نام میکنند و در این زمان، بسیاری از سـرویسها از پیش پـــر شده و انتخابهای محدودتری باقی میماند. وی تأکید کرد: هیچ مدرسهای نباید بدون سرویس بماند و در صورت بروز چنین مواردی، موضوع با همکاری شرکتهای طرف قرارداد پیگیری میشـــود. سعـــی مـــی کنیم در تکمیل ظرفیت، سرویس معرفی کنیم.
چایچی افزود: نرخهای مصوب بر اساس کیلومتر رفت و برگشت محاسبه شده و در وب سایت سازمان تاکسی رانی موجود است. والدین میتوانند مسافت منزل تا مدرسه را با نرم افزارهای مسیر یاب مانند «نشان» محاسبه کنند. دیگر آنکه نمونه قرارداد میان شرکتها و اولیا در سایت سازمان تاکسی رانی بارگذاری شده است و والدین باید یک نسخه امضا شده از قرارداد را دریافت کنند تا در صورت بروز اختلاف، مستند قانونی برای پیگیری داشته باشند.
وی ادامه داد: از ابتدای مهرماه مرکز مستقلی برای رسیدگی به شکایات مستقر خواهد شد. علاوه بر آن، شهروندان میتوانند از طریق سامانه ۱۳۷ مشکلات خود را ثبت کنند. این سامانه مزیت دارد، زیرا ثبت شکایت خارج از سازمان انجام میشود و مدیرعامل موظف است ظرف سه روز پاسخ دهد.
مدیرعامل تاکسی رانی درباره نحوه جدید نرخ گذاری سرویس مدارس اظهار کرد: در گذشته نرخها به صورت درصدی تعیین میشد، اما امسال با ویرایشی جدید، نرخها بر اساس حقوق منطقی مطابق با قانون کار برای راننده و سپس بر مبنای کیلومتر پیمایش محاسبه شده است. وی افزود: سرویس مدارس یک کار پاره وقت است و رانندگان نمیتوانند انتظار داشته باشند هزینههای کامل زندگی آنها از این مسیر تأمین شود. با این حال نرخها باید به گونهای باشد که برای خانوادهها منصفانه و قابل پرداخت و برای رانندگان نیز جذاب و قابل قبول باشد.
چایچی گفت: در برخی نواحی آموزشی که به دلیل ترافیک یا حجم تقاضا سرویس دهی دشوارتر است، نرخها با افزایش ۱۰ تا ۲۵ درصد محاسبه میشود تا رانندگان انگیزه بیشتری برای پوشش این مسیرها داشته باشند.
وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس آمار سال گذشته، حدود ۷۰ تا ۷۵درصد رانندگان سرویس مدارس را بانوان تشکیل دادهاند. حضور بانوان به دلیل برخورداری از نگاه مادرانه و تعامل بهتر با دانش آموزان، به بهبود کیفیت خدمات کمک کرده است.
چایچی درباره سرویس مدارس استثنایی گفت: با آموزش و پرورش استثنایی توافق نامهای منعقد شده است که بر اساس مصوبه شورای شهر، بخشی از هزینههای این سرویسها توسط شهرداری پرداخت میشود.
وی افزود: هزینه سرویس دانش آموزان استثنایی به طور متوسط ۳۰درصد بالاتر از سرویسهای عادی است. با این حال طبق ماده ۳۶ آیین نامه اجرایی حمل ونقل دانش آموزان، هزینههای سرویس مدارس استثنایی باید توسط دولت پرداخت شود و شهرداریها صرفا در حد توان و با مجوز شورا مشارکت خواهند کرد.